Eindelijk het Schip - Reisverslag uit Damietta, Egypte van Erwin Drenth - WaarBenJij.nu Eindelijk het Schip - Reisverslag uit Damietta, Egypte van Erwin Drenth - WaarBenJij.nu

Eindelijk het Schip

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Erwin

08 Augustus 2009 | Egypte, Damietta

Nog even over gisteravond, eigenlijk best wel gek. Na het internetcafé nog even de winkelstraatjes ingelopen, en het was druk maar toch gezellig. Toen ik Frietje belde om haar te feliciteren met haar verjaardag, was het zo’n beetje 0045 uur bij mij. En op dat moment waren de straten nog steeds vol met mensen, een paar winkeltjes en marktkooplui begonnen net hun zaakjes te sluiten of op te ruimen. Koopavond is hier toch een ruim begrip.

Afijn vanmorgen geroepen om 0500 om naar het schip te gaan, hij zou bezig zijn met afmeren. Aangekomen bij de haven begint het gezeur weer met de Agent, Politie en immigratiedienst. Dit is toch wel een serieuze belemmering hoor, hier wordt ik af en toe ook een beetje moedeloos van. Bij de poort door een scanner, van poort naar scheepsagent, van scheepsagent naar Immigratie, van immigratie naar 2e poort, en toen eindelijk gebracht door de hoofd van Politie naar het schip. Met dien verstande dat ik het schip niet mag verlaten tot hij klaar is, en mij moet aanmonsteren bij het schip, dwz ik sta vanaf nu een weekje op de crewlist. Al deze controles duren 10 minuten, daar bedoelen ze Egyptische 10minuten die eigenlijk ca 20 minuten zijn. Eerst 10minuten wachten tot de man er is, daarna heeft hij 10 minuten nodig om zich in te lezen, en dan nog 10 minuten om de stempels te zetten. (Dit alles in Egyptische minuten).
Eenmaal aan boord vind ik het weer geweldig, en zoals ik zeer welkom ben in Egypte (Iedereen op straat zegt “Welcome to Egypt” of Cairo enz. enz.). Zei ik nu maar tegen de Egyptische vrienden “Welcome on board”. Hier staan dus ook al tegencontroleurs 3 bedrijven met 8 man, tja om de werkeloosheid tegen te gaan denk ik. Dus hectiek alom. Maar dat is een beetje mijn plaatje waar ik in pas. Dus meten monsteren uitrekenen etc. Intussen mijn 3 collega’s instrueren en opleiden. Na al dit een stevige discussie, want hier in Egypte is het gebruikelijk dat tegencontroleurs niet de Terminal mogen betreden, en ondanks dat kantoor Rotterdam, kantoor Cairo en ik druk hebben uitgeoefend op de Terminals krijgen we het niet voor de bakker. Dus dan maar protesteren op papier, wat dus ook geen mens wil tekenen. Het blijft een moeilijk land voor dit soort zaken. Om 1134 uur begonnen met pompen naar de wal, wat dus niet sneller mag dan ca 250ton per uur, ja reken maar uit dat is dan zeker 1 week lossen. De haven mag dan wel redelijk nieuw zijn, maar het is niet erg gebouwd voor de snelheden die wij in de rest van de wereld kennen. Zelfs een arm land als Djibouti had het beter voor elkaar.
Mijn collega’s lopen van 10 tot 10 dus 2 collega’s terug naar het hotel om te gaan slapen. Ik verder met Ihab om hem een paar kneepjes van het vak te leren. Om ca 1800 even eten, om daarna een film te kijken. De film was mooi “Lucky numbers” maar na 10minuten toch maar uitgezet doordat de kopie zo slecht was dat de dvd speler op hol sloeg, en er toch niets meer van te begrijpen was hierdoor. Dus maar even liggen in mijn hut, die in elk geval schoon en goed is. Om ca 2300uur weer wakker om de andere 2 collega’s te trainen met rekenwerk. Het leukste was dat mijn Frietje nog belde om te laten weten dat de verjaardag gezellig was, en dat Joël Pa om raad vroeg om gaten te boren in de muren, en Kelly natuurlijk de gehele dag moest beschrijven met details.
Net nog even op dek rondgesjouwd, en het is toch een prachtige belevenis en gezicht, om rond te kijken over de haven van Damietta en schip. De mensen hiero slapen onder de dakgoot tegen de loodsen aan, en alles is rustig en kalm.
Nog even een leuk dingetje waar ik op werd gewezen een paar dagen geleden. Oude auto’s hier hebben onder hun Egyptische nummerborden, nog oude platen. Zo kan je nog steeds zien waar die vandaan komt. Ik heb veel oude Nederlandse auto’s gezien, maar je herkent natuurlijk ook de Poolse Duitse etc. Vreemd dat de mensen niet de moeite nemen om de oude platen te verwijderen.
Het is nu half twee ‘s nachts en ik ga zo maar weer liggen want morgen vroeg is Ihab terug, om hem weer op te leiden.

Grtz uit Damietta

  • 08 Augustus 2009 - 11:39

    Fried:

    Hey laifke.

    Zo ik heb dien verhoal op de site zet. Wat weer een belevenissen.
    Guster een mooie verjoardag had, hail jammer dast d'r nait bie was. Toun ik besloten haar om nait noar stad te goan veur het slotfeest van RTV Noord, kwamen oonze vrienden en familie d'r morzo aan. Koos & Anna, Pa & Moeke, Gaike & Rena, waren d'r s'middags. Koos & Anna gingen rond 17.00 weer vot, Anna kreeg een telefoontje van heur zus Gea dat het nait goud ging mit heur Moeke. Jan & Esther kwamen d'r morzo aan mit BMW, wat een verrassing! Henk & Anna stonden ook opains veur deur, is't nait geweldig! Het was hail gezellig, en mooi weer. D'r is 1,5 krat bier deur goan, mit het waarme weer. Toun Kelly en ik visite om 23.45 oet zwaait hadden en alles van boeten oproemt hadden begon het net te regen. Toun wie die belden, waren Johannes & Ineke, Gaike & Rena en Henk & Anna d'r nog. Pa was goud op dreef s'middags, soamen mit Koos en Gaike. Pa & Moeke begonnen nog over Moeke's feest van heur verjoardag, dat ze het zo mooi vonden en dat Pa zo genoten haar van de Limousine. Tante Siem het nog belt, en Jan & Ilse. Koarten kregen van Pa & Moeke, Marleen en Sylvia, Oom Piet & Tante Annie, Tante Jantje, Gerry & Jose, Tante Anneke, Daniël & Esther, Wim & Trijnie, Henk & Rika, Pieter, Jack & Rita, Harm & Lina, Gaike & Rena.
    Ik heb een prachtige dag had, jammer laifke dast d'r nait bie wast, wie hebben die mist!
    Het is nou zoaterdag en ik goa soamen mi Joël zien plaank ophangen ien sloapkoamer. Joël haar alles aal oetmeten, "Goud meten?" zee ik tegen hom. "Jaaahaaa". Dus boren mor, eerst de verkeerde boor, het was goin stainboor, toun de goaten er din wel ien zaten en ik de plaank wilde ophangen schoof de schroef er zo deurheen, andere schroeven zöcht, ophangen mor. Wat bleek de oafstand tussen de goaten waren te groot. Ik zeg tegen Joël, "Doe hest het dus nait goud meten". Joël haar 55 cm meten, ik 52 cm. Joël zien antwoord,"Och, dij 3 cm, dat is ja niks".
    Goud, de plaank hangt. En alles kin aansloten worden. Tja, wie binnen Erwin nait, mor wat is dien zeun handig mit boormachine, en schroevendraaier, hoi draait d'r zo even een nije boor ien!
    Computer even weer aansloeten ook zo gebeurt! Intussen belde Simone om mie nog te feliciteren, ze haar onze verjoardags koart kregen(zai is nou joarig) en ze doachten opains, Frieda's verjoardag vergeten. Even loater stond Sam veur deur mit een bos bloumen, is dat nait laif! Doe krigst de groeten van Louk.
    Goud ik goa de oafwasmachine even weer aan zetten en stofzoegen.

    Dikke kus.
    Dien laifke

  • 08 Augustus 2009 - 11:49

    Joël:

    moi pap
    ist nog aal gaut doar?
    hier wel.
    dus net weer van het schip oaf.
    papa sloapt zeker nait ien een geut.
    ik ga vandoag die plaank aan muur zetten.
    papa het toch die grote zwaarde koffer bie zich.
    die kelly en ik mit haaren noar Maastricht.
    want doar zit mien oploader van mien telefoon ien.
    dus ik kin hem nou nie oplaade.

    Gr oet Gr

  • 08 Augustus 2009 - 15:35

    Fried:

    Moi laifke
    Hier bink al weer. Ik wer net belt deur Sylvia en Marleen vanoet Maleisië! Is't nait geweldig.Ze hebben even veur mie zongen omdat ik guster joarig was. Ze binnen op deur rais noar Borneo, en goan vannacht om 2 uur oonze tied vlaigen. Volgens mie goan ze doornoa noar de Filipijnen.
    Goud, wie goan zo even noar Jan de patatman. Joël is nog bie Mike, hai het kneischief weer verschoven. Dij ziel.

    Doeg laifke, ik heur die wel weer.
    Kus.

  • 09 Augustus 2009 - 08:41

    Fried:

    Zo alweer zundag. Kiender sloapen nog, dus even kieken of d'r nog post is op Hyves. Joa dus. Janny het guster belt, om mie te feliciteren. Vot een oafsprook mokt om noar heur tou te goan. Tante Jantje goit ook mit. Doe kist Janny, ze proat aan ain stuk deur. Ze het nou 2 hondjes dij andere mit die kloet onder't lief is nou dood. Ze haar heur bruier net een week ien hoes had, dij joe aal achternoa lopt. En doar wor je hail muid van.
    Ik kreeg net alweer post binnen veur 't Zandtsernijs, dus door ook mor even mit bezig.
    Vandoag mit kiender noar zeehonden, en de mais doolhof. Kelly zag guster op tv dolfijnen, doar mosten wie mor noar tou zundag ien Pieterburen. Dus wie goan noar Pieterburen, nait om dolfijnen te kieken mor zeehonden.

    Ik heur die wel weer.
    Kus.
    Dien Fried.

  • 14 Augustus 2009 - 01:48

    Syl&Leen In Borneo:

    Er! Wat weer een lang verhaal! Vorige week nog even met Friedje gebeld, zei dat het nog wel even kon duren! We zijn benieuwd hoe de zaken nu staan! Hier gaat alles goed, morgen vliegen we naar Singapore!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Damietta

Emanuel Thomasos

Recente Reisverslagen:

19 Augustus 2009

Weer thuis!

15 Augustus 2009

Weer terug in Cairo

08 Augustus 2009

Eindelijk het Schip

06 Augustus 2009

Eindelijk de Haven

05 Augustus 2009

Donderdag 07-08
Erwin

Actief sinds 09 April 2009
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 80709

Voorgaande reizen:

26 Juni 2011 - 30 Juni 2011

Weer ISCC

02 April 2011 - 09 Juni 2011

Nieuw Avontuur

13 Maart 2011 - 16 Maart 2011

ISCC

07 December 2010 - 10 December 2010

ISCC

28 November 2010 - 03 December 2010

Champion

13 September 2010 - 23 September 2010

Mayank

30 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Emanuel Thomasos

15 April 2009 - 24 April 2009

Champion Lion

Landen bezocht: